In gesprek met

Mijn werkdag begint met het raadplegen van mijn mailbox. Vandaag komt  een mail van het Vertrouwensloket Welzijn Landbouwhuisdieren binnen. Een dierenarts heeft de moeite genomen om het loket te bellen.

Bewust schrijf ik: “Heeft de moeite genomen”.  Deze dierenarts heeft misschien vaak geprobeerd om de veehouder te adviseren, maar ziet helaas geen resultaat. Het dierenwelzijn gaat achteruit en tegelijkertijd ziet hij/zij de veehouder worstelen met zijn problemen. Deze problemen belemmeren een goede verzorging van het vee; belemmeren het zicht op de financiële situatie van het bedrijf.

Overleg

De melding is binnen. In het  team – elk team bestaat uit twee leden – wordt de melding besproken. Daarna wordt contact opgenomen met de aangemelde veehouder. We vertellen altijd, dat wij geen controleurs zijn. We proberen met de veehouder en zijn gezin de oorzaak van de problemen op te sporen. Tijdens deze ‘speurtocht’ proberen we het netwerk van veehouder en gezin in kaart te brengen. De leidende vraag is: “Welke betekenis heeft het netwerk voor de in kaart gebrachte probleemvelden?”

Op het erf

Op de afgesproken datum en tijdstip rijden we het erf op. Op het eerste oog ziet het erf er verzorgd uit. De veehouder is druk bezig met de kuil.  De ontvangst is hartelijk. Hij is blij, dat hij nu ‘eindelijk’ over zijn problemen kan praten. Voordat het gesprek begint willen we graag een rondje over het erf en door de stallen. De veehouder vertelt vol passie hoe hij dit bedrijf heeft opgebouwd. Hij laat vol trots zijn robot zien. Met weidse gebaren vertelt hij over de grondverbetering van zijn land.

Een goede verteller.

Gaandeweg valt ons op, dat er wel wat hapert aan de bedrijfsvoering. Krijgt het vee wel op tijd voldoende te eten? Worden de roosters tijdig schoongemaakt? Lopen de kalveren op verkeerde roosters? Deze vragen zullen we straks in het gesprek stellen.

Het gesprek

Na het rondje bedrijf  gaan we voor het gesprek naar de gezellige woonkeuken.  Het speelgoed staat klaar om gebruikt te worden, maar we zien geen kinderen. Dan komt het trieste verhaal van de scheiding, die ontaard is in een vechtscheiding. Deze scheiding heeft veel energie gevergd, waardoor het werk op het bedrijf een zware last werd. Het nodige werd gedaan en de rest komt morgen wel. Hij geeft aan: “Ik stel veel uit. Ik ben het overzicht kwijtgeraakt. Daarbij komt dat ik geen structuur in mijn leven kan krijgen”.
Hij vertelt, dat hij eigenlijk nooit ‘nee’ kan zeggen. Komt er iemand op het erf, dan nodigt hij degene uit voor een bakje koffie of thee. “Ik blijf maar praten” maar kom niet aan mijn werk toe. Ik weet dat het anders moet , maar hoe? 
Tijdens het gesprek komt zijn ‘vertrouwenspersoon’ binnen voor  werkoverleg. Het blijkt dat er weer veel werk is blijven liggen. Dit gaat weer ten koste van het welzijn van het vee. We zien, dat dit de veehouder raakt. Het doet hem verdriet dat hij niet in staat is om gemaakte ‘werkafspraken’ na te komen.

Hij geeft aan: “Ik ben direct afgeleid en laat me ‘verleiden’ tot gesprekken of anderen helpen, waardoor het werk niet klaarkomt”. Na een korte stilte zegt hij: “Ik ben het stuur kwijt. Ik kan mijn eigen schip niet meer besturen. Anderen bepalen de richting of hebben het stuur overgenomen”. Een eyeopener! Misschien kan hij met zijn huisarts dit probleem bespreken. Dit probleem maakt hem onrustig en druk.
Voor het aanbrengen van structuur geven we hem de tip om de dagelijkse werkzaamheden in kaart te brengen en te plannen. Afvinken wat gebeurt is. Omdat de administratie niet op orde is adviseren we hem om dit werkonderdeel in de planning op te nemen.
Administratie hoort bij het bedrijf!

Het vervolg

Deze veehouder krijgt tijdens de vervolggesprekken meer inzicht in zichzelf en bedrijfsmanagement. Hij overlegt met belangrijke personen uit zijn netwerk. Na veel wikken en wegen heeft hij besloten om zijn bedrijf op een manier voort te zetten, die echt bij hem past en gaat passen. Hij werkt nu aan een beter structuur in bedrijf en persoonlijk leven. In een evaluatiegesprek zei hij: “Ik ben blij dat jullie gekomen zijn. Door jullie  gingen mijn ogen open. Daarom heb ik deze stap kunnen zetten. Ik voel me opgelucht. Een last is van mijn schouders gevallen. Ik zie de toekomst positief tegemoet”.

Drs. Ing. Gerard Venhuizen
Vertrouwensteam Noord - Nederland

Terug naar boven