Voor ons als Vertrouwensloket is de breedte van ons werk vanzelfsprekend: van veterinaire begeleiding en bedrijfsadvies tot psychosociale begeleiding. Onlangs bleek opnieuw hoe waardevol deze veelzijdigheid is.
Deze keer het verhaal van een veehouder die geen plezier meer in zijn werk ervaarde en de beslissing om te stoppen steeds maar uitstelde. Via een melding van een oplettende erfbetreder en zijn dierenarts kwam de veehouder bij het Vertrouwensloket terecht. De erfbetreder en de dierenarts maakten zich zorgen over de toestand van zowel het vee als de boer zelf. Door persoonlijke begeleiding vanuit het Vertrouwensloket kwam de veehouder al snel tot inzicht dat hij het roer om wilde gooien.
Een betrokken erfbetreder uitte bezorgdheid over een veehouder waarbij het dierenwelzijn tekortschoot. Veel koeien liepen ernstig kreupel door onder andere een besmettelijke ziekte en hij vernam dat de veehouder binnenkort een groot aantal koeien zou aankopen. De situatie verontrustte hem. Hij besprak zijn zorgen met de veehouder en schakelde in samenspraak de dierenarts van de veehouder in. De dierenarts beaamde het zwakke management en de zorgelijke mentale gesteldheid en financiële positie van de veehouder. Omdat dit leidde tot vluchtgedrag bij de veehouder, besloot de dierenarts om het Vertrouwensloket te bellen of wij konden helpen. Dat konden we zeker! We spraken af dat hij als melder in het vervolg van het traject betrokken zou blijven.
Ons Vertrouwensteam bezocht de veehouder drie keer. De moderne ligboxenstal kampte met gebreken die van invloed waren op de diergezondheid en dit zorgde voor korting op het melkgeld. De koeien toonden ook dat er ontoereikend gevoerd werd. Al met al straalde het bedrijf een onverzorgde indruk uit. De veehouder wilde het bedrijf binnen drie jaar op orde krijgen of anders stoppen. Voor het aanpakken van de diergeneeskundige vraagstukken op gebied van kreupelheid en uiergezondheid maakten wij afspraken tussen de veehouder en zijn dierenarts. We benadrukten dat de veehouder disciplinair te werk diende te gaan. Daarnaast brachten we zijn netwerk in kaart en adviseerden hem nadrukkelijk advies in te winnen over een aantal zaken.
Het Vertrouwensteam hielp de veehouder vooral te kijken naar zichzelf: wat wil ik als veehouder? Als persoon? Waar ben ik goed in? Wat wil ik graag in het leven? Aan de hand van deze vragen kwam de veehouder tot een toekomstplan, voor zichzelf én voor het bedrijf.
Tijdens het traject hakte de veehouder enkele knopen door. Hij kwam tot inzicht dat er een scheve balans was tussen zijn inspanningen, verdiensten en werkplezier. Vervolgens ging hij voortvarend te werk met de acties die daarvoor nodig waren. Hij besloot op korte termijn te stoppen: vee werd afgevoerd, grond op afstand verkocht, huiskavel verpacht en machines verkocht. Ook de afwikkeling van de stroef lopende bedrijfsovername van zijn ouders werd afgehandeld.
Na afloop keken we samen met de veehouder terug op de situatie. Hij was blij met de inzet van het Vertrouwensloket. Ook de dierenarts was positief verrast, omdat hij had gedacht dat het loket voornamelijk een luisterend oor bood voor de veehouder, maar nu erkende hij dat het veel meer doet. De veehouder is daadwerkelijk begeleid naar een nieuw toekomstperspectief. Het is goed om te beseffen dat een melder een drempel over moet om een melding te doen, maar dat dit altijd gebeurt met de intentie om de ondernemer te helpen.
De veehouder heeft inmiddels een leuke kantoorfunctie bij een agrarisch bedrijf en tijd gevonden voor zijn passie: hij is nu trainer bij de sportvereniging van zijn kinderen. Hij ziet de toekomst weer hoopvol tegemoet. Dat is waarvoor we het doen!