Werkzaam in de certificering zijn de medewerkers van Kiwa getraind in het signaleren van zaken op het agrarisch bedrijf. Zijn de zaken goed of niet goed volgens het kwaliteitsprogramma? Toch is het voor de Kiwa-erfbetreders gemakkelijker om tegen een veehouder te zeggen dat hun gezondheidsplan niet tijdig is opgesteld dan dat de koeien er niet netjes bij lopen. Henk-Harm Beukers van Kiwa: ‘Dat is subjectief. De trainingen en informatie van het Vertrouwensloket hebben onze erfbetreders wat dat betreft goed geholpen’.  

Sinds 2018 is Kiwa betrokken als partner bij het Vertrouwensloket Welzijn Landbouwhuisdieren. Een logische keuze, vindt Henk-Harm. ‘Wij komen veel bij veehouders over de vloer.’ Kiwa is gespecialiseerd in het certificeren van vee- en vleesbedrijven. Ze controleren bijvoorbeeld of pluimvee, rundvee, - en varkenshouders voldoen aan het keurmerk waarvoor zij vlees leveren, denk aan IKB, het Beter Leven-keurmerk en Maatlat Duurzame Veehouderij.

Veel bedrijfsbezoek

Henk-Harm: ‘We bezoeken dus veel bedrijven, maar wij komen niet vaak bij hetzelfde bedrijf. Gemiddeld gaan wij één keer per jaar langs bij een bedrijf.’ En af en toe wordt dan verminderende dierzorg aangetroffen, geeft Henk-Harm Beukers aan. ‘Het is fijn om dat bij het Vertrouwensloket neer te kunnen leggen en te weten dat met onze melding zorgvuldig wordt omgegaan.’

Behoeden voor verder afglijden

Wat Henk-Harm met name aanspreekt is dat het Vertrouwensloket ook hulp en ondersteuning biedt aan bedrijven die het voorheen altijd goed deden. ‘Daar zie je nu zorgpunten. Een rommelig erf, de stal net niet op orde, matig voer of een ondernemer die zichtbaar ergens onder gebukt gaat. Het is niet helemaal mis, maar ook niet helemaal oké. Deze ondernemers wil je behoeden voor verder afglijden.’

Andere tak van sport

Kiwa-medewerkers zijn gewend aan het bespreken van zaken die niet goed lopen in het kader van de certificering, maar aanspreken op verminderde dierzorg is toch een andere tak van sport, merkt Henk-Harm. De trainingen die het Vertrouwensloket geeft, zitten inhoudelijk goed in elkaar, praktijkgericht en leerzaam, geeft hij aan.

Kiwa doet enkele meldingen per jaar, weet Henk-Harm. ‘En dat aantal is al jaren stabiel.’

Als één van de buitendienstmedewerkers verminderde dierzorg of iets anders opvalt overlegt hij/zij met Beukers of contact opnemen met het Vertrouwensloket passend is. ‘Ik kan de casus ook voorleggen aan het Vertrouwensloket. Zij denken mee en geven vaak tips hoe ik de veehouder kan vertellen dat ik het Vertrouwensloket inschakel.’

Bellen om te helpen

Dat belletje aan de ondernemer vindt Henk-Harm best lastig om te doen, maar wel nodig. ‘Wij willen dat de onderneming ook volgend jaar nog gezond is. Wij doen een melding omdat we de boer en zijn of haar bedrijf willen helpen.’ De terugkoppeling die het Vertrouwensloket geeft over wat er is gedaan na zijn melding, helpt Henk-Harm en de buitendienstmedewerker dan ook. ‘Je rijdt niet lekker weg bij een boerderij wanneer je verminderde dierzorg hebt geconstateerd. Daar maak je je zorgen om. Wanneer je weet dat een ondernemer hulp krijgt via het Vertrouwensloket, lucht dat op. Een melding doe je niet alleen voor de dieren, maar ook voor de ondernemer. Hij of zij heeft ondersteuning en begeleiding nodig, maar hulp vragen is niet altijd gemakkelijk. Hoe fijn is het dan wanneer hulp uit onverwachtse hoek komt?’ 

Zorg begint bij signaleren.